Mentalne przygotowanie do gry w bilard

2009-10-18

Bez wątpienia miałeś już ważny mecz bilardowy, w którym po prostu nie zdołałeś wewnętrznie opanować gry, skoncentrować się. Ten artykuł porusza ważniejsze elementy mentalnego przygotowania do meczów bilardowych, poolowych i snookerowych. Nie pozwól by twój umysł wpłynął na twoją grę. Skorzystaj z poniższych zaleceń, a będziesz w stanie pokonać wszelkie wątpliwości przed-uderzeniowe, które być może utrudniają ci grę.


Bądź konsekwentny


Wykonuj każde uderzenie w ten sam konsekwentny, rutynowy sposób, bez względu na to czy jest to trudny dubel, czy prościutki strzał. Bycie konsekwentnym w wykonywaniu stałych, rutynowych czynności przed każdym uderzeniem powinno zmniejszyć stres, pomóc ci się odprężyć i grać wciąż tak samo.


Wybieraj uderzenie rozsądnie


Zanim zbliżysz się do stołu by wykonać uderzenie, spokojnie obejrzyj ułożenie bil. Zdecyduj którą bilę zamierzasz wbić i do której łuzy powinna być ona wbita. Upewnij się, że uwzględniłeś planowanie szybkości uderzenia i miejsce, gdzie zatrzyma się biała. Obejmuje to zaplanowanie szybkości strzału, głębokości uderzenia, odpowiedniego fałszu, który ma być nadany i określenia gdzie dokładnie musisz uderzyć białą, by wszystko poszło zgodnie z planem. Do tego czasu i przed złożeniem się do strzału, powinieneś jak najdokładniej wyobrazić sobie uderzenie i mieć w głowie mentalny obraz tego, co się wydarzy.


Do strzału podchodź pewnie


Ponieważ już zdecydowałeś, zaplanowałeś i wyobraziłeś sobie swój upragniony strzał od momentu uderzenia do wbicia, powinieneś pewnie podejść do stołu i uderzyć. Zbliż się do stołu w kierunku strzału, tak by twoje ciało znajdowało się na linii uderzenia i przyjmij odpowiednią postawę. Jeżeli nie ustawiłeś się odpowiednio, odejdź od stołu i złóż się jeszcze raz. Cały czas powinieneś mieć w głowie obraz tego uderzenia.


Liczenie naciągnięć kija przed uderzeniem (wypompowanie)


Liczba naciągnięć przed uderzeniem może odzwierciedlać to czy jesteś zdenerwowany, lub czy umysł bierze górę nad twoją grą. Spróbuj policzyć ile razy wypompowujesz przed uderzeniem będąc zupełnie odprężonym, ale w czasie rywalizacji z przeciwnikiem. Zapamiętaj liczbę naciągnięć i ich szybkość. Nie ważne jaka to szybkość i liczba naciągnięć. Przyzwyczaj się do niej. Wypompowanie przed każdym strzałem wykonuj teraz z tą właśnie liczbą i szybkością. Na początku może się to wydawać nienaturalne i trudne, ale z czasem stanie się normą. Weź pod uwagę, że minimalna liczba naciągnięć najlepszych graczy to 2-4, ale rób tak jak tobie jest wygodnie. Najważniejsze żeby ta liczba była stała, zarówno przy ekstremalnie trudnych uderzeniach, jak i banalnie prostych. To pomoże ci grać wciąż tak samo i unikać niedorzecznych błędów na prostych uderzeniach.


Trzymaj pozycję i doprowadź uderzenie do końca.


To są zapewne dwa najważniejsze elementy uderzenia a bycie konsekwentnym w tej kwestii jest równie istotne. Trzymanie się tego pomoże ci ustrzec się koncentrowania na przeciwniku, który być może próbuje cię rozproszyć. Konsekwencja w utrzymaniu postawy i wyprowadzeniu uderzenia pomoże ci gdy nie jesteś w pełni skoncentrowany lub masz mieszane myśli. Gdy tak się stanie, automatycznie postąpisz według wyćwiczonego schematu, tak jakby to był odruch, nawyk. Jeżeli stanowczo będziesz trzymał się rutyny, twój umysł będzie miał mniej okazji do górowania nad twoimi umiejętnościami.


Odprężenie podczas strzału jest ważne, dzięki temu można trzymać nerwy na wodzy. Generalnie gramy lepiej gdy podczas meczu jesteśmy spokojni, pewni siebie i zrelaksowani. To jednak łatwo jest powiedzieć a trudniej zrobić, gdy podchodzisz do trudnego strzału, który ma zadecydować o wyniku meczu. Jest kilka sposobów, które pomogą ci się zrelaksować i poradzić sobie z tego typu sytuacjami.


Kiedy ciało człowieka w szczególnych sytuacjach jest wprowadzone w stan napięcia lub niepewności, umysł podporządkowuje się i podświadomie przechodzi w ten sam stan. Możesz ocenić czy jesteś spięty podczas strzału zwracając uwagę na to jak mocno zaciskasz zęby. Jeżeli w ogóle są zaciśnięte, to na pewno jesteś spięty i powinieneś celowo, świadomie się zrelaksować, na tym etapie, poluzowując po prostu zacisk szczęk. Twój umysł podążając za ciałem powinien automatycznie trochę się odprężyć.


Równie ważne jak zmniejszenie napięcia szczęk, jest odprężenie tylnej ręki podczas strzału. Wiadomo, że z zabójczym uściskiem na rączce kija wyprowadzenie uderzenia poważnie na tym ucierpi. Dzieje się tak, ponieważ wyprowadzenie uderzenia jest wówczas sztywne i nienaturalne. Poluzowanie uchwytu powinno poprawić strzał i jak wspomniano wcześniej, wprowadzić twój umysł w stan większego odprężenia.


Podsumowanie


Ten artykuł nie jest w żadnym wypadku kompletnym wytłumaczeniem mentalnego opanowania bilardu, ale na początek dobre i to. Napisano całą książkę na ten temat. Kluczowe elementy jakie należy wynieść z tego artykułu to konsekwencja w postępowaniu zgodnie ze schematem uderzenia za każdym razem i odprężenie.


Autor: Bob Jewett

Tłumaczyła: Ewa Pawińska